OKUL ÖĞRENCİ KULÜPLERİ SOSYAL SORUMLULUK PROGRAMI VE TOPLUM HİZMETİ ÇALIŞMALARI UYGULAMA PROJESİ

OKUL ÖĞRENCİ KULÜPLERİ SOSYAL SORUMLULUK PROGRAMI VE TOPLUM HİZMETİ ÇALIŞMALARI UYGULAMA PROJESİ

12.12.2024 54

Eğitim sistemlerinin temel amacı, öğrencilere zengin eğitim fırsatları sunarak onların bütüncül gelişimini sağlamaktır. Öğrencilerin bütüncül gelişimini sağlamak için bilişsel becerilerin yanı sıra sosyal ve duygusal becerilerinin de desteklenmesine ihtiyaç duyulmaktadır. Sosyal ve duygusal beceriler, öğrencilerin hızla değişen koşullara ve çevrelerine uyum sağlamalarının yanında mesleki ve akademik başarılarına da katkı sağlamaktadır. Sosyal ve duygusal beceriler, bireylerden beklenen 21. yüzyıl becerileri içinde yer alan ve bilişsel becerilere destek olan önemli özelliklerdir. Eğitim sistemlerinde yapılan düzenlemelerde sosyal ve duygusal becerilere daha fazla yer ayrıldığı, bu konudaki kazanım ve becerilerin gittikçe daha fazla vurgulandığı görülmektedir. Öğrencilerin öğrenme süreçlerini desteklemesi, davranış problemlerini azaltması, sosyal ilişkilerini ve sorumluluk alma eğilimlerini geliştirmesi, iş gücü taleplerine karşılık verebilmesi ve dezavantajlı öğrencilere destek olabilmesi açısından bu becerilere atfedilen önem de zaman içinde büyük artış göstermiştir. Değişen ve gelişen dünyada eğitim yalnızca bilgi aktarma anlayışının egemen olduğu yapıdan farklı bir hâl almaktadır. Çağdaş toplumlarda birey, içinde bulunduğu çağın koşullarına uyum sağlayacak bilgi ve donanıma sahip olma gerekliliğinin yanında yaşadığı sorunlara çözüm bulma zorunluluğu ile de karşı karşıyadır. Sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmaları öğrencilerin aktif vatandaşlar olarak yetişmelerine katkı sağlamaktadır. Aktif vatandaşlık, vatandaşların toplumdaki problemleri tanımlama, bunlara yönelik çözüm önerileri geliştirme ve aynı zamanda yaşam kalitelerini yükseltmede aktif biçimde yer almalarını sağlayan imkânlara sahip olmaları şeklinde tanımlanmaktadır. Sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmalarında da okullarda verilen akademik eğitim ile toplum hizmetini birleştiren deneyimsel bir eğitim amaçlanmaktadır. Bu tür çalışmalar; toplum için gerçek hedeflere, daha derin anlayış ve becerilere ulaşmak için öğrenmenin bir eylem ve yansıtma döngüsü yoluyla gerçekleştiği deneyimsel bir eğitim biçimidir. Sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmaları; öğrencilerin, eğitim öğretim süreçlerinde sosyal girişimcilikle tanışarak toplumsal problemlere çözüm arama motivasyonu kazanması ve ilgili beceri, araç ve ortamlarla desteklenmesine de zemin oluşturmaktadır. Sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmaları öğretmen ve okul yöneticisi rehber kitabı öğrencilerin; kendilerine, ailelerine ve topluma karşı saygılı, çevreye ve toplumsal sorunlara duyarlı, sorun çözen, resmî ve özel kurumlar ve sivil toplum kuruluşlarıyla iş birliği içinde çalışma becerileri gelişmiş bireyler olarak yetişmeleri amacıyla okullarda gerçekleştirilen toplum hizmeti çalışmaları ile bu çalışmaların yürütülmesine yönelik birtakım pratik bilgiler içermektedir. Sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmalarının aşamalarını ve uygulamalarını örnekler ile göstermek amacıyla hazırlanan bu rehber kitabın öğretmenler, okul yöneticileri ve tüm öğrenciler için yararlı olmasını diliyorum.

Halil İbrahim TOPÇU Ortaöğretim Genel Müdürü

 

 

OKUL ÖĞRENCİ KULÜPLERİ SOSYAL SORUMLULUK PROGRAMI VE TOPLUM HİZMETİ ÇALIŞMALARI UYGULAMA PROJESİ

Projenin Genel Amacı

Türk eğitim sistemi, millî bilince sahip şahsiyetlerden oluşan bir toplum oluşturabilmek adına ahlaklı, erdemli, milleti ve insanlık için iyi, doğru, faydalı ve güzel olanı yapmayı ideal edinmiş bilge nesiller yetiştirmeyi hedefler. Bu doğrultuda Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nin de temel yaklaşımı olan öğrencilerin bütüncül gelişimini sağlamak, bilime odaklı, kültürel değerlere duyarlı, yetkin ve erdemli bireyler yetiştirmek projenin nihai amacıdır.

Sosyal-duygusal öğrenme becerileri ile toplumun geleceğini inşa edecek öğrencilerimizin hayatı anlamlandırmalarına ve içinde yaşadıkları toplumun bir parçası olarak toplumsal değerlere uyum sağlamalarına yardımcı olmak ve onların bütüncül gelişimini destekleyerek Bakanlığımıza bağlı tüm okullarda, sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmalarının yaygınlaştırılması hedeflenmektedir.

Projenin Özel Amaçları

Proje kapsamında okul öğrenci kulüpleri yoluyla yürütülecek çalışmalar ile öğrencilerimizin sosyal sorumluluk, sosyal fayda, sosyal etki ve toplum hizmeti konularında farkındalık kazanmalarına ve bu alanlarda deneyim elde etmelerine katkı sunmayı amaçlıyoruz. Ayrıca sosyal sorumluluk bilincinin geliştirilmesi ile insan ve çevre odaklı sürdürülebilir projelerin oluşturulması ve yürütülmesi, diğerkâmlık ve toplumsal duyarlılığın artırılması, liderlik ve takım çalışması becerilerinin kazandırılması, toplumsal alanda faaliyet gösteren paydaşlarla ağ kurma ve iş birliklerinin geliştirilmesi, toplumsal farkındalık ve katılımın artırılması projemizin özel amaçlarıdır.

Bu amaçlar dâhilinde okullarımızda gerçekleştirilecek faaliyetler "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli Programlar Arası Bileşenler" kapsamında yer alan sosyal duygusal becerilerden iletişim, iş birliği ve sosyal farkındalık becerilerinin gelişimini destekleyerek eğitim ve öğretim süreçlerine önemli katkılar sunacaktır.

 Projenin Kapsamı

"Okul Öğrenci Kulüpleri Sosyal Sorumluluk Programı ve Toplum Hizmeti Çalışmaları Uygulama Projesi" Bakanlığımıza bağlı ilkokul, ortaokul ve liselerde her eğitim ve öğretim yılında öğrenci kulüpleri aracılığıyla yapılacak sosyal sorumluluk ve toplum hizmeti çalışmalarını okul temelli eylem planı faaliyetlerini kapsamaktadır.

Projenin Ana Faaliyetleri

  • Uygulama öncesi okul hazırlık süreçlerinin tamamlanması,
  • Öğrenci kulüpleri kapsamında kulüp danışman öğretmenlerince öğrenci eğitimlerinin gerçekleştirilmesi,
  • Öğrenci ekiplerinin oluşturulması,
  • Öğrenci ekiplerince etkinlik/görev/projelerin belirlenmesi,
  • Okul eylem planlarının hazırlanması,
  • Etkinlik/görev/projelerin gerçekleştirilmesi,
  • e-Okul Sosyal Etkinlik Modülüne veri girişlerinin yapılması,
  • Görünürlük ve yaygınlaştırma faaliyetleri,
  • Yıl Sonu Faaliyet Haftası kapsamında çalışmaların sergilenmesi
  • Okul İzleme/değerlendirme ve raporlama çalışmalarının yapılması,

Ortaöğretim Kurumları İçin Proje Dokümanları

Temel Eğitim Kurumları için Proje Dokümanları